logo
Vi er søde, ærlige og ambitiøse. Vores kerneværdier er åbenhed, gennemsigtighed og en god forretningsforståelse.

Online Marketing

Google AdWords

Konverteringsoptimering

Email Marketing

Analyse arbejde

Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvad enten du har et enkelt spørgsmål, ønsker at høre mere om et muligt samarbejde eller noget tredje. Slå endelig vejen forbi kontoret - vi har altid kaffe på kanden!

+45 42809380

info@arosmedia.dk

Graham Bells Vej 18B, 8200 Aarhus N

+45 42 80 93 80

Graham Bells Vej 18B, 8200 Aarhus N

Top

Gode råd til abonnement virksomheder

p

Gode råd til abonnement virksomheder

Abonnementsoprettelse – med eller uden betalingskort?

Overvejer du at bygge en webshop eller en online service med abonnementsordning? Så læs med her for en masse gode råd og guldkorn.

Abonnementsøkonomi er en relativt ny term, som dækker over den nye trend med abonnementsbaserede tjenester. Op gennem 00’erne så vi helt nye abonnementsforretninger som Netflix på film og TV-markedet og Spotify, der hurtigt indtog store markedsandele på musikmarkedet. Siden har vi oplevet en decideret abonnementsrevolution. I dag begrænser abonnementsløsninger sig ikke blot til telefoni, film og musik. Nej, i dag kan vi abonnere på alt fra meditations-apps og barberskrabere til kaffe og biler.

Forretningsmodellen er dog ikke uden problemstillinger. Tidligere var bindingsperioden den største hurdle, hvorfor den sjældent ses hos nyere abonnementsbaserede virksomheder. I dag lokker mange virksomheder med en gratis prøveperiode, og netop her udspringer den stigende abonnementsirritation: At vi skal registrere vores kreditkort ved oprettelse, hvorefter virksomheden automatisk trækker pengene når den gratis prøveperiode er slut.

Forestil dig at det ringer på din dør og foran dig står en dørsælger. Han tilbyder dig en stor pakke i flotte farver og mærket med CTA klistermærker. Pakken og mærkerne har fanget din interesse, men dørsælgeren har dog en bemærkning:
Du må ikke åbne pakken før du har købt produktet. Hvad gør du?

A: Betaler dørsælgeren sin forlangende pris og får æsken?

Eller

B: Afviser dørsælgeren og lukker døren.

Prøv så at erstatte æsken med dit eget produkt på dit website. Kan du se hvor jeg vil hen ad?

En gratis prøveperiode er for de fleste en uundgåelig tilgang til at hverve kunder. Hvis du ikke tror, at dette gælder for din virksomhed skal du i hvert fald have en meget overbevisende grund til, hvorfor du vil være i stand til at sælge dit produkt uden at lade din kunde ”prøve før du køber”. Her fra er der 2 valgmuligheder: En gratis prøveperiode med registrering af betalingskort. Eller gratis prøveperiode uden registrering af betalingskort. Lad os kigge på fordelene og ulemperne ved hver af mulighederne.

 

Gratis prøveperiode med betalingskort

Hvis du forlanger registreringer betalingskort kan du vide dig sikker på at 2 udfald med garanti med ske:

  1. Reducerede sign-ups.
  2. Forbedret lead kvalitet.

Antallet af tilmeldinger vil altså være lavere i forhold til denne models alternativ, men samtidig vil antallet af kunder, som går fra prøveperioden til konvertering være højere. Det er faktisk ganske enkelt: Med denne model vil du kun hverve de kunder, som har seriøse interesse i dit produkt og som har råd til det. Resten vil hoppe fra. Kunder har på den måde kategoriseret dem selv som seriøse og kunder, der aktivt interesserer sig for dit produkt, hvilket også tager en belastning fra dit salgsteam.

Hvem er denne model velegnet til?

Modellen egner sig til virksomheder som er i vækst, og som vil have gavn af færre tilmeldinger og større indtjening per bruger. Vil du benytte dig af denne metode skal du sikre dig at din prissætning er knivskarp, således at du maksimerer din indtjening fra den håndfuld tilmeldinger du får.

Tips og tricks

  • Udfør en forhåndsgodkendelse på eksempelvis 1 kr. for at sikre dig at kortet er gyldigt.
  • Lav tilmeldingsfasen kort og gnidningsfri. Sæt en to-trins oprettelsesproces op. Kræv personoplysninger i første trin og bed om betalingskortoplysninger i andet trin. På den måde har du skaffet dig et lead, hvis kunden skulle falde fra ved betalingssiden.
  • Brug PayPal frem for at bede om betalingskortoplysninger. Kunder har stor tillid til PayPal og på denne måde behøver de ikke eksplicit at dele deres kreditkortoplysninger, samtidig med at de lettere kan annullere deres abonnement.

 

Gratis prøveperiode uden betalingskort

Den åbenlyse fordel ved at have tilmelding uden at kræve betalingskortoplysninger er, at tilmeldingsprocessen er kort og effektiv, hvilket vil resulterer i stigning i antallet af tilmeldinger.

En undersøgelse udført af Totango har vist at virksomheder, der ikke forlanger kreditkortinformationer oplevede en højere konverteringsrate sammenlignet med virksomheder som forlanger informationerne.

Grundlæggende er det et spørgsmål om tillid. Kræver du betalingsoplysninger skaber du en barriere som har en negativ indflydelse på kundens tillid til din virksomhed.

Hvem er denne model velegnet til?

Modellen er velegnet til virksomheder i 2 scenarier:

  1. Et nyt start-up.
  2. En virksomhed i vækst som søger flere sign-ups men lavere indtjening per kunde.

Det primære fokus for en virksomhed i start-up fasen er oftest at hverve flest muligt kunder – betalende som ikke-betalende – for på den måde at få feedback til ens produkt.
Vil du have flest mulige leads og kunder gøres dette gennem en så gnidningsfri tilmeldingsproces som muligt.

En virksomhed som er i vækst og som benytter denne metode skal være opmærksom på at salgsteamet bebyrdes med store kategoriseringsopgaver. De potentielle kundeemner skal kategoriseres således at der bruges ressourcer på de rigtige emner.

Tips og tricks

  • Mod slutningen af den gratis prøveperiode, prøv da at indføre tilbuddet: ”Hvis du indtaster dine betalingsoplysninger kvitterer vi med en udvidelse af din gratis periode”. Dette resulterer også i at kunderne kategoriserer dem selv.
  • Brug dine leads aktivt! Send flotte og indbydende CTA e-mails gennem Campaign Monitor eller MailChimp. Gør dine prøveperiode medlemmer opmærksom på, når der prøveperiode er ved at udløbe. Måske 5 dage før og 1 dag før udløbsdato. Måske kun én gang. Konverterede emnet ikke? Giv dem et tilbud de ikke kan sige nej til.
    – Campaign Monitor har mange automatiseringsindstillinger og er til at lære, hvis du sætter lidt tid af til at rode med det.

Har du lyst til at se nærmere på tallene vedrørende betalingskort kontra ikke-betalingskort så tag et kig på Christopher Janz’ model her. Du kan indsætte din virksomheds tal og se hvilken model der passer dig bedst.

Kom i gang med opsætning din abonnementsbaserede forretning!

Denne guide henvender sig til dig som bruger WordPress og søger en guide til implementering af en tilmeldings- og betalingssystem som plug-in.

Der findes flere plug-ins du kan benytte dig af i WooCommerce men de mest anvendte er Chargify og Chargebee. Dette indlæg vil være en guide i opsætning af Chargify.

Chargify giver dig tonsvis af muligheder når det kommer til tilmeldingsprocesser. De klarer problemer når det kommer til:

  • Målt betaling – hvis du vil kræve betaling for hvad kunderne bruger.
  • Differentieret prisfastsættelse – hvis du vil opdele din prissætning i trin.
  • Specifik dato eller tilmeldingsbaseret fakturering.
  • Multi-valuta understøttelse.

 

Step 1: Opret dine produkter.

abonnement guide aros

Definér hvordan betaling skal fungere gennem en simpel form på Chargify’s side.

For hvert produkt kan du oprette ”Sales” sider og her fra får du muligheder såsom hvorvidt du vil kræve betalingskort informationer under tilmeldingsprocessen:

abonnement chargify guide

Har du læst det tidligere indlæg vedrørende abonnementsforretninger og hvorvidt du skal kræve betalingskort information eller ej, ved du sikkert at hvis du vælger ikke at samle denne type data vil din tilmeldingsrate stige. Dette indlæg kan du læse (her)

Har du behov for at lave en brugerdefinerede felter er dette også en mulighed:

aros media guide

Step 2: Integrér med WordPress.

Installer plug-in’et og aktiver det.

Indtast så din API key:

Når dette er installeret kan du klikke på ”Products”, hvorefter Chargify importerer alt du har sat op:

chargify opsætning guide

Klik her på ”Enable” for at gøre dem tilgængelige.

Hvis du har lyst, kan du konfigurere plug-in’et til at bruge API frem for de mindre kønne salgs sider. Dette er dog kun, hvis du samler kreditkortoplysninger:

aros guide abonnement forretning

Og sværere er det ikke. Når dine kunder opretter sig skaber Chargify selv en bruger og logger automatisk brugeren ind fremover.

Du kan se det fungerer ved at kigge på ”Subscriptions” menuen:

abonnement med eller uden betalingskort

Har du mod på det kan du også styre e-mail marketing og CRM i Chargify.

Share

asger@arosmedia.dk

Jeg arbejder til daglig med SEO og Social Media Marketing hos Aros Media. Mit fokus er altid at skabe forretningsmæssige resultater for vores kunder.

No Comments

Post a Comment