logo
Vi er søde, ærlige og ambitiøse. Vores kerneværdier er åbenhed, gennemsigtighed og en god forretningsforståelse.

Online Marketing

Google AdWords

Konverteringsoptimering

Email Marketing

Analyse arbejde

Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvad enten du har et enkelt spørgsmål, ønsker at høre mere om et muligt samarbejde eller noget tredje. Slå endelig vejen forbi kontoret - vi har altid kaffe på kanden!

+45 42809380

info@arosmedia.dk

Graham Bells Vej 18B, 8200 Aarhus N

+45 42 80 93 80

Graham Bells Vej 18B, 8200 Aarhus N

Top

Nye krav til Google Shopping – EAN nummer og Brand

Google Shopping

Nye krav til Google Shopping – EAN nummer og Brand

Google befinder sig i en konstant udvikling, og har derfor hele tiden fokus på, at gøre oplevelsen ved online shopping mere brugervenligt for både annoncører og købere.  Derfor lancerer Google ofte nye tiltag og denne gang betyder det, at webshop ejere fremover skal tilknytte et EAN nummer (stregkode) på sine produkter, så de kommer med i produktfeed’et, når de annoncerer på Google Shopping. Tiltaget træder i kraft d. 14 februar 2017.

Google ønsker at vide præcis, hvilke produkter der sælges. Det vil de gøre ved at identificere hvert eneste produkt, så de kan få følgende information ud af det:

  • Matche produktet med det valgte søgeord
  • Sammenligne produktet med andre produkter eller forhandlere

Netop derfor indfører Google tiltaget om, at EAN numrene skal tilknyttes de enkelte produkter, da de på den måde kan sammenligne produkterne og deres identifikatorer, så som mærke, GTIN(EAN nr.) og MPN.

Behøver du virkelig at have EAN nr. på dine produkter i Google Shopping?

Først og fremmest ønsker Google at vide, om dit produkter overhovedet indeholder identifikationerne, som GTIN og MPN. De fleste fysiske produkter, som er fremstillet på en fabrik indeholder faktisk deres eget GTIN eller MPN nummer.

Ligeledes har produkter, som fremstilles af kendte mærker og i store mængder, såsom Nike produkter, altid deres eget brand, GTIN eller MPN.

Er dine produkter derimod fremstillet unikt – håndlavet eller andet – så findes der som oftest hverken brand eller GTIN nr. på produkterne.

Hvad betyder GTIN og MPN?

GTIN bliver i det daglige en stregkode, som vi kender den, men med 13 numre. Omvendt er MPN et nummer, som produkterne får tildelt fra fabrikanten.

Et eksempel på produkter, som ikke har unikke brands eller GTIN kan være, når du modtager en hjemmestrikket sweater. Den er ikke fremstillet på en fabrik og der er ligeledes ikke blevet produceret tilsvarende produkter.

Forsøger du at snyde Google med dine produkter, og give dem en falsk kategori og fortælle Google, at den hjemmestrikkede sweater har GTIN nummer, så vil du blive udelukket fra Google Shopping.

Brand, GTIN og MPN – Hvad er påkrævet?

Lad os tage et nærmere kig på de 3 unikke indikationerne

  1. Brand (Mærke)

Google kræver, at du tilføjer et brandnavn for hvert eneste produkt, der udbydes på din webshop, og som skal annonceres for på Google Shopping. Dog med undtagelse af unikke hjemmelavede produkter. Bruger du DataFeedWatch til at administrerer dit produktfeed, så kan du under ”indstillinger” ved ”identifier exist” sætte den til falsk.

Hvis produktet endnu ikke er brugt og har tilstanden: NY, så kræver Google, at du bruger betegnelsen ”brand”. En undtagelse er brugerdefinerede produkter, film og bøger. Ligeledes kan du vælge at lave dit eget brand og derved identificere produkter, som nye, så vil de også blive godkendt.

  1. GTIN (EAN nummer)

Et EAN nummeret bruges primært, når en virksomhed skal foretage e-fakturering til det offentlige eller privat. GTIN er et form for id, som er skabt af GS1, en international non profit organisation.

Google ejer en database med størstedelen af verdens GTIN numre. Hvis du inkluderer EAN nummeret for hvert af dine produkter inde i dit feed, så Google kan identificer hvert produkt, og derefter godkende varen i forhold til produkt beskrivelsen.

Hvis du ved en fejl kommer til at indtaste det forkerte EAN nummer, så vil Google med det samme finde ud af det, og produktet vil blive afvist.

Husk at tiltaget træder i kraft tirsdag d. 14-02-2017 så hvis du sælger via en webshop, så burde du allerede nu gå i gang med at kigge dine produkter igennem for GTIN.

  1. MPN (Manufacturer part number)

Har du allerede et GTIN nummer i dit feed, så behøver du faktisk ikke bruge din MPN. Dog er det et krav fra Google, at du oplyser MPN nummer og brandnavn til Google, hvis du ikke har et GTIN nummer tilknyttet på produkterne. Dette gælder også for håndlavede produkter.

 

Share

simon@arosmedia.dk

No Comments

Post a Comment