Top
Aros Media / SEO  / 5 gode links til din webshop!
5 gode links til din webshop

5 gode links til din webshop!

Det lyder måske banalt, men det er vigtigt at få defineret, hvad gode links er.

Et link er, når du klikker på et ord eller et billede på en hjemmeside, og du går fra denne side til en anden. Links kan være med til at forbedre brugervenligheden for de besøgende, hvis afsenderen formår at bruge sine links i en relevant sammenhæng.

Det er rigtig vigtigt, at dine links er relevante, og at de fungerer som en slags genvej for hjemmesidens besøgende. Et link, som enten er irrelevant eller dårligt placeret, kan faktisk skade din rangering på Google. Derfor er det vigtigt, at dine links er velovervejede.

Det er også vigtigt at pointere, at du ikke bør købe linkpakker fra utroværdige SEO-virksomheder i udlandet. Det ender kun med at skade din troværdighed og din økonomi.

 

5 gode links til din webshop

 

1. Politiken.dk

Det lyder måske underligt, men Politiken.dk er faktisk et godt sted at få et hurtigt link. Der er rigtig mange besøgende på Politikens hjemmeside. Den indeholder mange debatindlæg, hvor der er rig mulighed for at smide et link til din blog eller website.

Det fungerer på den måde, at du opretter en profil inde på hjemmesiden og udfylder dine personlige oplysninger. Din profil fremstår meget mere pålidelig, hvis du har givet dig tid til at udfylde dine personlige oplysninger, samt skrevet en profiltekst om dig selv.

Gør dig selv en tjeneste og sørg for, at du kun linker dit website i kommentarfeltet, hvis det er relevant for læseren. Ellers kan det skade dit omdømme hos Google og læserne.

 

2. Gratis firmaprofil

En gratis firmaprofil på et website er en hurtig måde at få opbygget et eller flere links. Du kan fx oprette en gratis firmaprofil på Hotfrog.dk, hvor du som virksomhedsejer kan fortælle omverden hvad der gør din virksomhed anderledes.

Hotfrog.dk bruges typisk af små virksomheder med en fysisk butik, men kan også bruges til webshops og blogs. Måden, det fungerer på, er, at du laver en virksomhedsprofil, der fortæller potentielle kunder, hvad du kan tilbyde. På den måde kan du også give din butik et ansigt udadtil.

Du vælger nogle søgeord, som bliver tilknyttet din profil. Når potentielle kunder søger via søgemaskiner som Google og Bing, så hjælper Hotfrog dig med at gøre din virksomhed synlig.

En gratis firmaprofil, som den på Hotfrog, er et hurtigt og nemt link at skaffe. Men det er dog ikke revolutionerende for din virksomhed i forhold til din rangering på søgemaskinerne. Der skal simpelthen mere til.

 

3. Sociale links til din hjemmeside

Der var engang, hvor sociale links ikke havde særlig stor troværdighed hos de danske virksomheder. Måske hang det sammen med, at virksomhedsejerne ikke tog de sociale medier seriøst? Der er dog sket en markant ændring af denne opfattelse.

Gode links_linkbuilding sociale medier

Sociale firmaprofiler kan signalere professionalisme og troværdighed, hvis de bliver udarbejdet ordenligt. Derved kan de være et værdigfuldt link. De sociale links er både gratis og relativ lette at sætte op og bør være nogle af de første gode links, din virksomheder skal oprette.

Men pas på; for ikke alle sociale links er nødvendige for din virksomhedsprofil. Det kræver strategiske overvejelser inden, du går i gang med at lave links på samtlige platforme.

De fleste virksomheder gør klogt i at skaffe et link fra deres egen LinkedIn- og Facebook-profil, men også Google plus kan være en mulighed. Instagram og Twitter er også mulige links, men valget af sociale links afhænger meget af din virksomheds størrelse og dets produkt.

Hvis du formår at bruge de sociale platforme aktivt, vil du hurtigt finde ud af, hvor værdifulde disse links er.

 

4. Linkkataloger

Et linkkatalog er en hjemmeside, som har til formål at fremvise andre hjemmesider og dermed også et backlink til disse.

Linkkataloger var for nogle år siden en ganske fin måde at skaffe gode links på. Det har dog ændret sig en del siden da, og linkkataloger har ikke længere den samme værdi.

Mange vil nok sige, at linkkataloger ikke virker, og at de er spild af tid. Men det er ikke helt rigtigt. Linkkataloger fører sjældent til nogen besøg til din hjemmeside, men er i visse tilfælde et rigtig godt signal i forhold til IP-diversitet.

Hvis størstedelen af dine indgående links kommer fra den samme IP-adresse, så er det med til at fortælle søgemaskinerne, at de sider, som linker til dit website, alle ligger på den samme server. Det øger dermed risikoen for, at Google tror, du har købt serveren, opstillet siderne og linket til dine egne sider.

Det handler om at få indgående, gode links fra websitets med forskellige IP-adresser. Det indikerer, at der er tale om en lovlig og varieret linkprofil.

Så selvom det kan tage lang tid at opsætte sin virksomhed på alverdens linkkataloger, så kan det i sidste ende være meget værdifuldt; også selvom det ikke er de links, som giver flest besøg på din hjemmeside.

Hvis du ikke har tid til at tilmelde dig de over 100 forskellige danske linkkataloger, så kan det faktisk gøres for et mindre beløb fra virksomheder, der tilbyder den form for tjeneste.

 

5. Blogindlæg

Hvis din virksomhed arbejder med et eller flere produkter, hvor der sidder entusiastiske ildsjæle ude bag tasterne, så kan samarbejde med bloggere være en god ide.

linkbuilding guide

De bedste blogs får også besøg af andre entusiaster, som potentielt selv har en blog, og som kan finde på at linke videre til denne eller til venner.

Det er nemlig derfor, at blogs kan være en god måde at skaffe gode links til din hjemmeside. Samtidig får du besøgende, som kan være interesseret i dine produkter.

Måden, det typisk fungerer på, er, at du personligt kontakter en blogger, som er relevant for din virksomhed, og foreslår et samarbejde.

Disse gode links er potentielt meget værd, og derfor kan de nemt komme til at koste -både i form af penge eller produkter.

For din egen skyld er det vigtigt, at du fortæller bloggeren, hvad der skal stå i den artikel eller anbefaling, du ønsker, og hvad du håber på at opnå med aftalen. Der skal selvfølgelig være et direkte link til din hjemmeside og det produkt, der skrives om.

Gode links som disse kan have stor værdi for din virksomhed, fordi de nyder stor troværdighed hos læseren.

 

 

 

Share
No Comments

Post a Comment