logo
Vi er søde, ærlige og ambitiøse. Vores kerneværdier er åbenhed, gennemsigtighed og en god forretningsforståelse.

Online Marketing

Google AdWords

Konverteringsoptimering

Email Marketing

Analyse arbejde

Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvad enten du har et enkelt spørgsmål, ønsker at høre mere om et muligt samarbejde eller noget tredje. Slå endelig vejen forbi kontoret - vi har altid kaffe på kanden!

+45 42809380

info@arosmedia.dk

Graham Bells Vej 18B, 8200 Aarhus N

info@arosmedia.dk

+45 42 80 93 80

Top
 

E-mail marketing

Brug e-mail marketing aktivt til at generere leads og få flere kunder!

Hvad er e-mail markedsføring?

E-mail markedsføring fungerer på den måde, at virksomheder udsender nyhedsbreve til deres allerede eksisterende og potentielle kunder. Nyhedsbreve kan udkomme i rigtig mange forskellige former og formater, og de kan være sat i værk for at tjene forskellige formål. De kan eksempelvis indeholde informationer om nye produkter, tilbud eller vidensdeling.

Email marketing er en overset og undervurderet form for marketingstrategi. Den gennemsnitlige konverteringsrate for besøgende fra nyhedsbreve er 4,2%, imens konverteringsraten for besøgende fra søgeresultater er 2,5% og 0,6% for besøgende, som kommer fra sociale medier.

Uanset hvilket formål nyhedsbrevet skal tjene, så har alle nyhedsbreve en ting til fælles. Nyhedsbreve er skabt til at fastholde en løbende dialog mellem virksomheder og forskellige kundegrupper.

Grunden til, at virksomheder ønsker at sende nyhedsbreve ud løbende er, at de gerne vil bibeholde deres brand eller produkter i kundernes bevidsthed. En af de største fordele ved at gøre brug af e-mail markedsføring er de lave omkostninger. Kontaktprisen i e-mail markedsføring er meget lav, sammenlignet med andre reklamekanaler, og det er desuden muligt både at gøre dine e-mails kampagner målrettet og målbare.

Inden du går i gang

Før du går i gang med e-mail markedsføring, er der nogle overvejelser, du skal gøre op med dig selv. Du kan nemlig nemt komme til at spilde din tid ved ikke at have en overordnet strategi for din e-mail markedsføring. Hvad du ønsker at opnå afhænger i høj grad af, hvad formålet er. Ønsker du at sælge dine produkter, skabe loyalitet til din virksomhed, styrke kendskabsgraden til dit brand eller noget helt andet.

Det er vigtigt, at du fastsætter, hvem din målgruppe er, og hvad du ønsker at opnå ved at sende nyhedsbreve ud til dine måske kommende kunder. Et godt nyhedsbrev indeholder en struktureret opbygning, som både skal være overskuelig og relevant for dine læsere. Husk altid at have dine kunder med i overvejelserne, når du laver dine nyhedsbreve. Det er kunderne, der i sidste ende skal læse dem og få lyst til at købe dit produkt. Hvis du er i tvivl om, hvad dine læsere er interesserede i, så kan du altid forsøge at spørge dem, om dit indhold er relevant for dem.

email marketing aros media

Nyhedsbreve, der virker

Inden du skal i gang med at skrive dine nyhedsbreve, er det vigtigt, at du tager ét skridt ad gangen, og ikke glemmer at sætte dig i kundens sted. Du skal huske at skabe et købsbehov for kunden, hvis du vil have succes med din e-mail markedsføring. Dine mails bør derfor ikke udelukkende handle om at sælge dine produkter til kunden, men også at få din kunde til at interesserer sig for din virksomhed, samt den viden du deler med dine e-mails.

Et eksempel kunne være, hvis du driver en webshop som sælger cykeludstyr, så skal du bruge størstedelen af pladsen i dit nyhedsbrev på at skrive om cykelsport og forskellige facetter inden for sporten – ting, som dine læsere interesserer sig for. Først derefter skal du fokusere på at sælge dine produkter, så du skaber en interesse hos kunden, som minder vedkommende om, at han mangler dit produkt.

HUSK: Dine modtagere har selv valgt at modtage emails fra dig. Mange af dem vil være glade for din email og sætter pris på tilbudene eller de nyheder, din email fortæller om. Derudover er affinitetsniveauet relativt lavt i forhold til fx et Facebook post, hvor dit budskab nemt kan drukne i mængden. Dette, sammenkoblet med en grafisk flot udformet nyhedsmail med relevante tilbud, skaber en høj click-through-rate og en super god konverteringsrate.

Et nyhedsbrev bør indeholde en indledning på ca. 150-200 ord, som skal være med til at fange kundens interesse og skabe tillid mellem virksomhed og læser.

Når du har fanget kundens interesse, er det vigtigt at du giver ham eller hende en årsag til at scrolle videre ned i dit nyhedsbrev. Nederst i nyhedsbrevet skal du altid have et Call to Action felt, hvor kunden har mulighed for at udføre den handling, du har tiltænkt dem.

Overvej, hvornår du sender dine nyhedsbreve ud. Hvis du eksempelvis sender dit nyhedsbrev ud fredag sidst på eftermiddagen, er der stor sandsynlighed for, at de bliver slettet igen mandag morgen. Send derfor gerne dine nyhedsbreve ud i hverdagene et sted mellem klokken 9 og klokken 15, og allerhelst omkring kl 12-12:30 middagstid.

Husk, at et godt nyhedsbrev skal kunne læses på mindre end 5 minutter, og det skal indeholde levende billeder, som behager dine læsere.

Den gode overskrift

Når du er færdig med at skrive dit nyhedsbrev, mangler du fortsat den vigtigste del, nemlig en fængende overskrift. En overskrift kan være afgørende for, om dine kunder overhovedet åbner dit nyhedsbrev. Når du skal skrive din overskrift, så overvej hvad der ofte får dig selv til at åbne nyhedsbreve. En god overskrift kan nemlig være forskellen på, om du konverterer eller ej.

Mange af ordene som bliver brugt i overskrifterne på nyhedsbreve går igen og igen, men det er der også en grund til. Folk klikker ofte på de nyhedsbreve, hvor overskriften indeholder sætninger som: ”Gratis”, ”Lær hvordan du..” og ”Spar”. Folk vil altid gerne spare penge og få hurtige løsninger på deres problemer i hverdagen. I daglig tale kaldes det for ”Click bait”, altså madding som skal få folk til at klikke på dit link eller åbne dine nyhedsbreve, og det viser sig at virke i det fleste tilfælde.

Eksempler på fængende click bait overskrifter:

  • Sådan taber du 6 om måneden
  • 3 gode grunde til..
  • Træt af jobbet? Se tre hemmeligheder, der…

Du må gerne benytte dig af click bait overfor dine kunder, men pas på, det ikke skaber mistillid mellem din virksomhed og dine læsere. Du må ikke love mere, end du kan holde. Inden du begynder at sende dit nyhedsbrev ud til nær og fjern, bør du måske overveje, hvordan du sender dem ud og hvordan du måler resultatet af din e-mail markedsføring. Jo mere strategisk, du tænker omkring dine e-mail marketing kampagner, jo bedre resultater skaber du.

53

Vidste du...

at 53% af nyhedsmails bliver åbnet på smartphones?

MailChimp – et værktøj til e-mail marketing kampagner

Inden du begynder at udsende dine nyhedsbreve, er det en stor fordel, hvis du benytter et mail-program, der er lavet til at overvåge og måle dine mail-kampagner. Du kan med lykkeligt glemme alt om at udsende nyhedsbreve fra din almindelige mail-konto i fremtiden.

Det er gratis at sende nyhedsbreve ud med MailChimp, så længe du ikke har over 2.000 modtagere og udsender mere end 12.000 mails om måneden. Det kan dog klart anbefaledes at betale for MailChimp og få gavn af den fulde version, hvis din virksomhed har flere subscribers på nyhedsbrevslisten.

Der er rigtigt mange fordele ved at bruge MailChimp, og værktøjet indeholder mange nyttige funktioner. En stor fordel er, at du får et bedre overblik over din e-mail markedsføring, fordi du får alt samlet et sted. En anden fordel er, at dine nyhedsbreve trænger igennem spamfiltrene, så du dermed er sikker på, at mailen ender i den rigtige indbakke hos kunden. Derudover kan du ved hjælp af en række skabeloner i MailChimp nemt lave forskellige typer nyhedsbreve, som passer til dine målgrupper.

Lister i MailChimp

Inde i MailChimp kan du via menupunktet ”Lists” lave nye lister og opretholde de allerede eksisterende lister, du har tilknyttet din virksomhed. I MailChimp kan du kun sende dine nyhedsbreve ud til én liste ad gangen. Derfor anbefales det, at du ikke går i gang med at lave et utal af lister, men i stedet holder det simpelt. Hvis du vil gøre dig selv en tjeneste, så skal du oprette så få lister som muligt og opbygge forskellige grupper inden for de pågældende lister.

Kampagner og skabeloner

Når du er færdig med at oprette dine lister, kan du begynde at opbygge dine nyhedsbreve. Det kan klart anbefales, at du starter med at designe en skabelon, som du gemmer under ”Templates”. Fordelen ved dette er, at du bibeholder samme layout og design i dine nyhedsbreve, og dermed fremgår der en rød tråd i din mail opsætning. At fastholde det samme grafiske koncept i dine nyhedsmails er med til at skabe genkendelse og fastholdelse hos dine læsere, fordi de let kan genkende dit design, når de præsenteres for samme grafik flere gange.

Rapporter

Når du har skrevet indhold, ordnet overskrifter og oprettet dine nyhedsbreve i MailChimp, er du klar til at udsende dine nyhedsbreve til kunderne. Herefter vil du løbende kunne følge interessen for dit indhold blandt læserne.

Rent praktisk går du ind under fanebladet ”Reports”. Her kan du bl.a. se, hvor mange der har åbnet nyhedsbrevet, og hvor mange der har frameldt sig dit nyhedsbrev igen. Du kan også hurtigt få sammenlignet dine nyhedsbreve i forhold til tidligere udsendte for at se, hvilke af dine nyhedsbreve, der har klaret sig bedst. Hvis du går ind på Analytics360, kan du få et godt overblik over, hvor meget dit nyhedsbrev har solgt for, og hvordan fordelingen har været ift. forskellige e-mail typer (Outlook og Gmail)

Interessant? Lad os drikke en kop kaffe!
MailChimp - Aros Media
MailChimp - Aros Media