logo
Vi er søde, ærlige og ambitiøse. Vores kerneværdier er åbenhed, gennemsigtighed og en god forretningsforståelse.

Online Marketing

Google AdWords

Konverteringsoptimering

Email Marketing

Analyse arbejde

Kontakt os
Du er altid velkommen til at kontakte os, hvad enten du har et enkelt spørgsmål, ønsker at høre mere om et muligt samarbejde eller noget tredje. Slå endelig vejen forbi kontoret - vi har altid kaffe på kanden!

+45 42809380

info@arosmedia.dk

Graham Bells Vej 18B, 8200 Aarhus N

info@arosmedia.dk

+45 42 80 93 80

Top
 

Linkbuilding

En troværdig hjemmeside er blandt Googles vigtigste kriterier for en god placering. Det er derfor vigtigt at udnytte din forretnings fulde potentiale og skabe relevante indgående links. Gennem stor erfaring og et stærkt netværk hjælper vi dig med at få lagt en god linkstrategi sammen med den rigtige eksekvering.

Kvalitet frem for kvantitet

Google ændrer hele tiden i deres algoritmer og kriterier for, hvad en troværdig hjemmeside skal indholde. Hvad der var det rigtige at gøre for to år siden, gælder sandsynligvis ikke den dag i dag. Google har blandt andet opdateret deres krav i forhold til linkbuilding. I dag handler det ikke kun om at få så mange links til ens hjemmeside som muligt. Nu handler det om kvalitet frem for kvantitet – de links, man bygger skal altså komme fra en troværdig kilde.

På den måde kan man komme til at rangere højere på Google og de organiske søgeord. Det lyder måske som en meget nem opgave at skaffe links til din hjemmeside, men virkeligheden er faktisk en helt anden. Der skal nemlig rigtige mange links til, og kvaliteten af de links er en ekstrem vigtig faktor, hvis du skal lykkes med at nå til tops hos søgemaskinerne. Mange nye webshop ejere brænder nemt deres fingre på linkbuilding, enten fordi de skaffer links uden relevans, eller fordi de ender med at købe links. Den slags linkbuilding er ikke effektivt længere. Google bedømmer efterhånden betalte links som værende utroværdige og ligegyldige i det samlede regnskab.

Her i Aros Media har vi opbygget et stort netværk og et sæt værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed med at bygge indgående og relevante links til din hjemmeside. Dermed kan du i sidste ende blive fundet af potentielle kunder.

Hos Aros Media har vi opbygget et stort netværk og et sæt værktøjer, der kan hjælpe din virksomhed med at bygge indgående og relevante links til din hjemmeside. Dermed kan du i sidste ende kan blive fundet af potentielle kunder.

Hvorfor er linkbuilding så vigtigt?

Linkbuilding er fortsat den vigtigste faktor, når det gælder rangeringen af hjemmesider i Googles søgeresultater. Du kan fortsat ikke klare dig med links alene. For at have en ordenlig hjemmeside, kræver det selvfølgelig stadig en god tekststruktur og en god on-site SEO opbygning. Men det kræver fortsat god linkbuiliding. Uden den kan man ikke komme til tops på de organiske søgeresultater.

Indgående links til din hjemmeside fungerer som et kvalitetsstempel og en anbefaling fra andre websites, og det betyder rigtig meget, når Google skal rangere din hjemmeside. Forstil dig, at du er Google, og samtlige hjemmesider i Danmark er dine kunder, og 9/10 henviser og anbefaler en ny hjemmeside, som lige er kommet online.

Google afslørede faktisk i 2016 hvilke 3 faktorer, der har størst indflydelse på din hjemmesides rangering i Googles søgealgoritmer.

  1. Links – både intern og eksterne
  2. Indhold
  3. Rankbrain

Selvom linkbuilding vejer mest på Googles vægtskål, er det dog vigtigt, at man sørger for at lave noget unikt og relevant indhold, inden man begynder at linke til sit site.

Forskellige typer af links

Linkbuilding kan deles op i 2 forskellige områder, som hver især har værdi for din hjemmeside.

De 2 typer links er:

  1. Indgående links
  2. Udgående links

Indgående links

De indgående links til din hjemmeside, er nok den vigtigste faktor, som Google og andre søgemaskiner måler efter. Hvis andre hjemmesider vælger at linke til din hjemmeside, så registrerer søgemaskinerne det som, at din side har relevans og værende værdifuld for læserne. Søgemaskiner giver anbefalingen (linket) stor værdi, fordi det fungerer som en tillidserklæring fra den ene side til din hjemmeside.

Hvis den side, som linker til dig, allerede er vellidt hos Google, betyder det ekstra meget for det indgående links værdi.

Dog er ikke alle indgående links værdifulde, og man kan ikke bare bytte links frem og tilbage som en vennetjeneste for at forsøge at snyde Google.

Udgående links

Det skader ikke din hjemmeside at linke ud til andre, tværtimod. Desværre er det en stor misforståelse, at mange tror, at det at linke ud til andre indenfor samme kategori skader ens website, eller ihvertfald forhindre det i at ligge i top hos søgemaskinerne. Det koster ikke noget at linke ud til andres hjemmeside, og det kan faktisk i høj grad være med til at forstærke din egen placering.

Samtidig kan udgående links være med til at forbedre brugervenligheden, hvis man linker til andre hjemmesider med lignende materiale. Selvfølgelig skal du som webshop ejer ikke linke ud til samtlige af dine konkurrenter, men det kan være en god idé at linke til samarbejdspartnere. Mange bloggere linker ud til andre sider med lignende materiale, fordi det fungerer som en form for kildehenvisning, og dermed skaber det større troværdighed for læseren. Hvis en af de besøgende på din hjemmeside klikker på et af dine udgående links, så tæller det som en konvertering på samme måde, som hvis de deler eller kommenterer dit opslag.

p

Hvordan anskaffer man sig links?

Selve arbejdet med at skaffe nye links til din hjemmeside er en ret tidskrævende og kontinuerlig proces, men hvis man vil være synlig på nettet, er det en nødvendig proces. Dine links kan i grundlæggende blive delt op i to kategorier:

  • Acquired links: er de links som, du har skaffet
  • Earned links: er de links, som du har gjort dig fortjent til

Acquired links

Det er for det meste lettere at få acquired links, end det er at få earned links. Acquired links kan eksempelvis komme fra et gæsteindlæg på en blog, egne eller samarbejdspartneres sider, forums, gratis virksomhedsprofiler, og lignende. Udfordringen med acquired links er, at du skal bibeholde jordforbindelsen og ikke overdrive med at opsætte unaturlige links. Google kan godt finde på at komme efter dig, hvis klart størstedelen af dine links er nogle, som du bevidst har anskaffet for at øge din rangering. Derfor skal du være meget påpasselig med ikke at overdrive og overoptimere dine acquired links.

Earned links

Modsat acquired links, så er earned links nogle, som andre har givet dig. Ikke fordi du har indgået et samarbejde med dem eller betalt dig til dem, men fordi du har fortjent dem. Et eksempel kunne være, at du har lavet noget godt content – eksempelvis en guide eller artikler omkring et relevant emne. Selvom earned links er sværere at få, så er den store fordel, at det er naturlige, gode links, som Google med stor sandsynlighed aldrig vil kunne straffe dig for.

Læs vores blogindlæg om, hvordan du kan skaffe din hjemmeside 5 nemme links lige her.

Laptop billede - Arosmedia

Relaterede ydelser inden for SEO: